19 oktober 2018

Hur gick flytten, och hur är den nya familjen? 🇮🇹

Au Pair i Milano 2018

Ciao från mitt nya skrivbord och mitt nya rum! 🇮🇹
 Nu har jag bott hos min nya familj i snart en vecka och allt känns väldigt bra. Veckan har gått upp och ner känslomässigt. Ibland är jag ledsen, saknar alla hemma väldigt mycket och tycker att det är jobbigt att återigen vara hos en ny familj som jag måste lära känna och anpassa mig efter/till, men för det mesta känns allting jättebra och jag är väldigt glad att jag tillslut hittade en ny familj att flytta in hos, och jag känner mig mer och mer som hemma för varje dag som går ⭐️
 
Mitt "schema" hos den här familjen trivs jag jättebra med och att jag nu bor inne i centrala Milano är fantastiskt 🙏🏼 På morgonarna ska jag väcka Matteo (10 år) vid 7.20, äta frukost med honom och se till att han klär på sig och borstar tänderna och sedan gå med honom till skolan. Sedan är jag i princip ledig mellan 8.30-16.45 alla dagar utom på torsdagar då han slutar kl. 13. Så skönt ju haha 🙏🏼 Förutom att jag ska städa mitt och barnens badrum och hjälpa familjens hushållerska som är här varje dag med lite småsaker om jag är hemma, typ som att gå och handla mjölk om den är slut osv, så kan jag göra vad jag vill på dagarna. 
Appropå hushållerskan så är hon väldigt petig med hur man städar och gör saker här hemma haha. Jag måste städa badrummet precis enligt hennes regler och när jag skulle stryka en av mina skjortor här om dagen så höll hon på att bli tokig för att jag strök "fel" haha.. Men ja, det är sånt jag får lära mig oså får jag försöka stryka när hon inte ser 😉 Ibland vill jag bara säga till henne att "låt mig göra som jag vill, badrummet blir rent på mitt sätt också, jag lovar!!! Och min skjorta blir också fin när jag stryker!!" hahaha. 
Sedan ska jag hämta Matteo på skolan vid 16.45 som sagt och därefter har han aktiviteter de flesta dagarna, så för det mesta ska jag hämta och lämna osv. Oså får han spela TV-spel en timma varje dag - vilket är hans favorittimma på dygnet typ haha, och då får jag göra lite vad jag vill. Oftast sätter jag mig med Sara (det andra barnet på 13 år) och skriver dagbok eller något medan hon pluggar 🌸 Och sen har vi spelat spel, byggt med lego och sånt där. 
Vid 20-tiden ska jag värma middagen som hushållerskan förberett oså äter vi tillsammans och sedan reser sig familjen upp och går och jag blir kvar i köket för att städa efter middagen.. Detta har jag tyckt känts väldigt konstigt faktiskt. Att familjen bara reser sig upp och går, och lämnar allt till mig liksom. Men det ingår väl i att vara Au Pair att göra sånt egentligen, jag var nog bara bortskämd i min förra familj där vi gjorde allt sådan tillsammans på kvällarna och att jag inte behövde städa mer än mitt rum osv. Det är ju inte svårt att städa mitt och barnens badrum eller att fixa köket efter middagen - det är jag som varit bortskämd både hemma och hos den förra familjen hehe 🙈 Det är nog bra för mig att lära mig hur det är att ha ett hem hahaha. Så kan mamma få det lite lättare sedan när jag kommer hem och är van vid att städa badrum å grejjer, och förstår att det inte blir rent av sig självt 😉
 
Så ja, flytten har gått bra och jag börjar redan känna mig mer hemma här och komma in i denna familjens rutiner mm. ⭐️ Men visst saknar jag Bianca också, även om jag trivs bättre med att bo här inne i stan och trivs med att det är lite mer "chill" här vad gäller att både jag & barnen kan göra lite mer vad vi själva vill och känner för, istället för att behöva komma på nya lekar osv att göra tillsammans hela tiden, eftersom att barnen är äldre och både kan- och dessutom vill göra saker/"leka" själva ibland. Men Bianca kommer alltid att vara en speciell tjej för mig 💘
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress