25 juli 2016

Restaurang och mat-tips i London

London

 
Tänkte att jag slänger ihop ett litet inlägg med tips på bra restauranger och matställen i London. Tycker inte generellt att Englands mat är något vidare (förutom frukosten utan bönor) med bönor och grejjer på halva tallriken haha, men det finns ju massa annat gott att äta när man är på visit i storstaden haha.
 
Här är några ställen vi var på som jag varmt skulle rekomendera. 
 
 
Bella Italia - En italiensk restaurang som finns på lite olika ställen, tex i Soho & Leicester Square. 
Vi åt där två gånger; ena gången tog jag pasta med köttbullar (svensk som jag är) i en tomatsås med massvis av parmesan, och andra gången en kycklingfilé med sallad & champinjoner.
Jag vill tipsa om pastan men det andra var absolut inget speciellt, det höll vi alla med om i min lilla familj. Även deras pizza såg dock väldigt god ut när jag såg andra få den serverad. De är nog med andra ord bäst på det typiska italienska köket. 
 
 
Wok to Walk - Som man hör på namnet: Wok to walk. Helt enkelt wok i en liten to-go-låda. Detta hak finns också bl.a i Soho. Lagom pris för en lunch, snabbt och jättegott. En väljer en bas: nudlar, ris eller grönsaker, och sedan kan man lägga till olika tillbehör och en sås. Väldigt gott och smidigt. 5/5!
 
 
M&S Foodhall - Marks & Spencers matavdelning. Det är som en helt vanlig mataffär med väldigt mycket och smidiga färdiga sallader, sandwiches, färdigskivad kyckling, fruktsallader, oliv- och fetaostblandningar mm. Här åt vi både lunch och middag några gånger faktiskt. Mina favvos var deras jordgubbar (gudomliga), en ostscone eller deras grova fralla och BBQ-kyckling. MUMS! 
På vissa "foodhalls" kan man även beställa varm mat så som hamburgare, varma toasts, sötpotatis-pommes osv, och vissa har en liten avdelning med sittplatser (bl.a den på Oxford st. och den vid Covent Garden). Supersmidigt!
 
 
 
Byron Burgers - Världsgoda hamburgare. Vi åt på restaurangen i Cambridge men såg den även i London, bl.a i Kensington, precis vid tunnelbanestationen Gloucester Square. Det finns egentligen inte så mycket att säga, både jag som tog kyckling, och mamma + syster som tog vanlig burgare var helnöjda. Och deras lökringar var svingoda!!!
Tipselitips! Ångrar att jag inte köpte deras kokbok :(
 
  
 
Pret A Manger - En kedja som finns precis överallt. De har sallader, sandwiches, soppa, yoghurt m. granola, croissanter, muffins osv osv. En ganska typisk cafékedja. Deras smoothies va to die for och jag älskade deras minibaguette med bara smör och lite salt på. Toppenställe om man bara ska ha något snabbt att snaska i sig haha. 
-
Vill även tipsa om ett ställe som heter 21 Grains & Homeslice Pizza som ligger i Neal's Yard. Vi åt aldrig just där själva då bären var slut när vi skulle till 21 Grains, men min kompis tipsade mig varmt om detta ställe, och Homeslice Pizza såg verkligen underbart gott ut. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress