5 december 2016

Lucia är fin oavsett hudfärg och kön

Vardag Åsikter & tankar

 
Imorse läste jag något som gjorde mig så extremt förbannad och ledsen på djupet. En reklambild för "Luciakläder" på Åhléns har fått hat för att det inte är en vit tjej med långt hår som står på bilden med ljus i sin krona och ljus i sin hand. Det är istället ett mörkhyat barn som inte har ett typiskt flickutseende utan lika gärna skulle kunna vara en pojke. Jag kallar därför barnet för hen eller Lucian i resten av min text. För jag kunde inte bry mig mindre om det är en flicka eller pojke på bilden
 
Åhléns har alltså fått riktiga hatkommentarer för att det inte är en "klassisk" Lucia på bilden. Enligt den här artikeln i Metro har det skrivits kommentarer som:
 
"VIDRIGT av er att göra narr av våra nordiska traditioner så där", "Det är att göra våld på våra traditioner" och "Fan jag spyr". 
 
VAD ÄR DET FÖR FEL med att ha en Lucia som inte ser ut som hon "alltid gjort"? VAD ÄR DET FÖR FEL om en kille vill vara Lucia? VAD ÄR DET FÖR FEL med att ändra traditionerna? Varför måste allt, alltid vara som förr? Bara för att någonting varit på ett visst sätt under en lång tid så betyder det inte att det automatiskt SKA vara så i all evighet. Allt var inte bättre förr. Världen förändras. Jag trodde iallafall att den gör det. Tydligen finns det fortfarande VUXNA människor som har hjärta nog att kränka människor utifrån vilken hudfärg de har. Kränka ett BARN för att hen är Lucia men inte ser ut som en klassisk Lucia "borde" göra.
 
Jag blir så frustrerad, och känner mig så liten som sitter här och försöker säga till världen om något, men jag vet att det inte kommer nå ut till alla. Det kommer fortfarande finnas dem som tycker att Lucian på bilden är fel. Som tycker sig ha rätt att hata på människor som inte är vita. Jag vill bara att alla människor ska vara lika mycket värda. Att alla människor ska kunna känna sig trygga. Och att alla barn ska få vara Lucia eller stjärngosse om de vill. Det spelar ingen roll hur man ser ut, om man är en han eller hon. Låt alla barn få leka och klä ut sig till vad de vill. Vi måste ta kampen för allas lika värde.
 
Jag kan inte förstå att det är vuxna människor som sitter och kastar ur sig hat för en sådan här sak. VAD är det som gör dem så upprörda? Att det "skadar" våra svenska traditioner? Ja men då kanske det är dags att kliva ur sin egen lilla bubbla och förstå att även traditioner kan förändras. Det går inte att ha allt på exakt samma vis i all evig tid. Och missförstå mig inte, jag älskar traditioner som jul, påsk, Lucia, halloween och allt vad det kan vara, men jag är inte bunden till att allt ska vara exakt likadant, ALLTID. För det kommer aldrig att fungera så. Framför allt är jag emot allt vad racism, sexism osv heter. Att någon skulle ha rätt att slänga ur sig kränkande kommentarer i syfte att bevara en tradition kommer jag aldrig tycka är okej. Dessutom är Lucia inte förstört på grund av denna bilden och om en liten flicka med långt hår vill vara Lucia så får hon det, precis som hen på bilden.
 
Nej, allt behöver inte alltid vara som förr, och nej, det är aldrig okej att kränka någon. 
 
 
"Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna"
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress