16 augusti 2015

Bananpannkakor

Mat, bakning & recept Vardag

 
Något som är bland det enklaste som finns att göra är bananpannkakor. Ni har säkert hört talas om det innan, men här är mitt recept och så som jag gör :)) (På bilderna har jag gjort en halv sats)
 
Ingredienser (1 portion)
1 banan 
2 ägg
-
Jag brukar tycka att 2 ägg per banan frungerar bra. Man kan även ha i lite bakpulver om man vill att pankakorna ska bli lite "puffigare".
 
Gör såhär
1. Mosa bananen med en gaffel och blanda sedan i ägget, så att det blir en len smet. Det kan vara små bitar av bananen, men jag tycker att det blir bäst om det inte är alldeles för stora/många bitar. 
-
2. Stek pankakorna i olja på medelhög värme. Jag brukar ta ungefär 1/2 dl per pankaka. Ha inte för hög värme för då hinner de brännas innan smeten har "satt sig" så att de ska kan vändas. 
-
3. Servera med något gott tillbehör. På bilderna har jag vaniljkvarg och hallon, men man kan såklart ha andra bär, nötter, nutella osv. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress