22 maj 2016

Åsas hemgjorda müsli

Mat, bakning & recept Vardag

Glöm inte att följa min instagram @njutenstund. 
   
 
 
Detta, mina vänner, ska jag tala om för er är den godaste müslin jag ätit i hela mitt sjuttonåriga liv. Det är min bästa kompis mamma som gör den och jag var tvungen att fråga efter receptet för den är rent ut sagt Gudomlig haha. Och jag lovar, detta är inte en överdrift. Den är helt otrolig. Testa så får ni se själva! ♥
 
Mängden av alla ingredienser kan man självklart variera efter smak & tycke, men detta är så jag gör och fick berättat för mig haha. Där jag inte skrivit ut några mått kan ni bestämma lite själva hihi :)
-
Du behöver:
6 dl havregryn
2 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön eller chiafrön
1 dl pumpafrön
Kokosflingor
 
1 dl vatten
0,5-0,75 dl kokosolja
0,5-0,75 dl lönnsirap eller honung
0,5 msk kardemumma (eller annan krydda som kan tänkas passa. T.ex kanel)
 
Mandel
Cashewnötter
Russin
 
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 220-250°C.
-
2. Blanda ihop havregryn och alla fröer, samt kokosflingor av valfri mängd, i en form på ca 20x30cm. (Rekomenderar inte att ta både linfrön & chiafrön, det blir nog lite väl mycket att arbeta med för lilla magen haha)
-
3. Häll på vatten och rinnande kokosolja. Ringla över lönnsirap eller honung och strö på kardemumma. Mojjsa runt allt så att det blir en fin fördelning av allt, samt att det bildas lite "klumpar" (som typ startflingor ni vet?!).
-
4. Sätt in i ugnen, högt upp, i 5 minuter. Ta ut och vänd om så att allt rostas. Gör detta sammanlagt 3-5 omgångar. 
Efter 2 omgångar tillsätter ni nötter & mandlar, och innan sista rostningen/omgången har ni i russin. 
 
Låt svalna & häll i en fin glasburk :) Och för all del, NJUT EN STUND av varje tugga hihi. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress