1 mars 2017

Himmelsk semmelkladdkaka

Mat, bakning & recept

Tyvärr hann jag inte baka och få upp receptet på självaste semmeldagen, men det är inte försent än, semla kan man väl äta ändå? Annars får ni väl spara receptet till nästa år helt enkelt haha?!
 
 
 
Receptet kommer från början härifrån
-
I år var det dags även för mig att testa en ny variant av semlan. Semmelkladdkakan har jag sett på nästan varenda bakblogg jag följer, men har inte alls tyckt att det verkar vara någon hitt. Så fel jag hade, supergott ju! Faktiskt en riktig 10-poängare om ni frågar mig :D Den smakar verkligen EXAKT som en vanlig semla, fast nästan bättre till och med.. :)
 
Du behöver: 
150g mandelmassa
200g smör
0,5 tsk äkta vaniljpulver
1 tsk malen kardemumma
2,5 dl strösocker
4 st ägg
3 1/3 dl vetemjöl
0,5 kryddmått salt
 
Florsocker till dekoration
Vispgrädde till servering
 
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 180°C. Smöra och bröa en form med löstagbara kanter, ca. 23cm/d. 
-
2. Smält smöret och riv mandelmassan på rivgärn.
-
3. Blanda ihop alla ingredienser utom smöret med en slickepott (börja med ägg och socker). Ha sedan i det smälta smöret och vänd om tills det blir en slät smet. (Vispa inte med elvisp, då kommer det in luft i smeten som kan göra kakan torr.)
-
4. Häll upp smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca. 17 minuter. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten, för den sätter sig under tiden den svalnar. 
 
Låt svalna, gärna över natten i kylskåp för att den ska få sätta sig riktigt ordentligt. 
Strö över florsocker precis innan servering och avnjut en bit semmelkladdkaka tillsammans med vispad grädde. 
Mums!
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress