28 februari 2016

Lyxig moussetårta på browniebotten

Mat, bakning & recept

Tiden är kommen haha, här är receptet på tårtan jag gjorde till alla ♥ dag!
 
     
 
Receptet på tårtan kommer härifrån & frostingen härifrån.
 
Denna lyxigt chokladiga tårta gjorde jag till alla ♥ dag i år. Blev väldigt nöjd och det var såå så roligt. Detta var min första tårta, men fler vill jag gärna att det blir. :)
Var osäker på hur mycket jag skulle ha av ingredienserna till frostingen så för mig blev det en hel del över då jag dubblade originalreceptet. Här, i mitt recept har jag skrivit måtten efter vilken mängd jag skulle ta om jag gjorde tårtan igen, men det är alltså bara en gissning, ni får pröva er fram. 
-
Ingredienser botten:
200g mörk choklad (jag hade marabous vanliga mörka choklad)
200g smält smör
4 st ägg
2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200°C och smörj en form med löstagbara kanter (22cm diameter) med smör.
-
2. Blanda ihop mjöl och bakpulver i en skål.
-
3. Vispa samman ägg & strösocker poröst i en stor bunke. 
-
4. Smält smöret och chokladen tillsammans i en kastrull på låg värme och häll sedan chokladblandningen i ägg- och sockersmeten. Vispa ihop detta. Sikta sedan ner mjölblandningen och vänd försiktigt ihop allt sammans så att det blandas väl till en fin smet. 
-
5. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 12 minuter. Kakan ska inte vara lös, men dallra lite i mitten om man skakar försiktigt på den. 
-
6. Låt kakan/bottnen svalna och ställ den i kylen. Kanterna på formen ska fortfarande sitta kvar. 
 
Ingredienser chokladmousse:
200g mörk choklad (jag använde marabou premium 75%)
4 st äggulor
3 dl vispgrädde
 
Gör såhär:
1. Smält chokladen över vattenbad. Ta av bunken med choklad från vattenbadet och blanda ner en äggula i taget. 
-
2. Vispa grädden, och vispa ner lite av den i taget i chokladsmeten. 
-
3. Häll smeten/moussen över chokladkakan (bottnen) och låt allt stå kallt i kylen i minst 4 timmar, eller tills moussen stelnat/satt sig. 
 
Ingredienser chokladfrosting:
90g mjukt smör (viktigt att det verkligen är mjukt)
7 1/2 dl florsocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
3/4 dl kakao
150g philadelphiaost
1 1/2 msk varmt kaffe
 
Gör såhär:
1. Rör/vispa ihop smör, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost. 
-
2. Tillsätt sedan en del av florsockret, kaffet och sedan resten av florsockret tills önskad konsistens. Kan behövas mer eller mindre florsocker. 
-
3. Ta av kanterna från formen till moussetårtan och spritsa frostingen som rosor, eller annat önskat "mönster". Låt sedan frostingen stelna en stund i kylen och ställ sedan fram tårtan en stund innan den ska ätas. NJUUT!
 
Detta var en underbart chokladig tårta som jag serverade med hallon. Kan också tänka mig att en liten klick grädde till faktiskt hade varit gott för att balansera upp all den mäktiga chokladen. 5/5
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress